ZET UW SCHOOL,
UW LEERLINGEN
EN UW REGIO
IN DE SPOTLIGHT

Een lesprogramma waarin
leerlingen documentairefilms maken
over levensverhalen van streekgenoten
  • Leerlingen werken samen naar een eindproductie om trots op te zijn
  • Integraal productieproces, geschikt als opdracht ism bedrijfsleven en gemeente
  • Begeleiding in kleine groepjes door professionele filmmakers
  • inspirerende instructiematerialen, filmcollectie en docententraining
  • Geschikt als interventie in het kader van NPO (Nationaal Programma Onderwijs)
  • Vakoverstijgend: LOB, Nederlands, organiseren en samenwerken komen volop aan bod

DE MINIKRONIEKEN METHODE

VERSTERKENDE CULTUUREDUCATIE

Minikronieken is een cultuureducatie methode waarmee leerlingen in projecten van 6 tot 8 weken korte films maken met levensverhalen, begeleid door professionele documentairemakers.

 

Leerlingen…

  • worden gemotiveerd tot samenwerkend en zelfregulerend leren in kleine groepjes
  • kiezen taken die aansluiten bij hun talenten
  • verbreden hun perspectief op de wereld door een diepgaand gesprek met iemand van buiten de school
  • treden op als zelfstandige individuen en kiezen hun eigen aanpak
  • voelen zich eigenaar van hun eindproductie en voeren zelf de regie
D&P BASIS – KADER – GTL

Ons lesprogramma voor vmbo-scholen voldoet aan de exameneisen van het profiel D&P en is ook interessant als keuzevak voor MVI en voor pilotscholen van de Nieuwe Leerweg.

DOCENTENTRAININGEN

Naast complete projecten biedt Minikronieken ook afzonderlijke 5-daagse docententrainingen aan. Die geven verdieping in het filmmaken èn nemen de koudwatervrees weg. Want documentaire maken is niet alleen leuk, het is ook verrassend goed te doen, zelfs als je niets met camera’s hebt.

"In het begin was het heel spannend om met iemand te praten die je niet kent."

"Je leert heel goed checken of alles werkt voordat je het interview doet."

"Je leert je leerlingen anders kennen doordat ze hun eigen aanpak bedenken."

"Eerst dachten we dat het saai was, maar het bleek heel leuk te zijn"

Voorbeelden instructiemateriaal

De opdrachtkaarten behandelen de kennisonderdelen van de profielmodules volgens een doorlopende leerlijn. Vaardigheden in de ene opdracht komen terug in de volgende.

De kennisclips zijn in eenvoudig taalgebruik en sluiten naadloos aan op de opdrachten en het productieproces. De vaktermen corresponderen met de landelijke D&P afspraken.

Via het productiedossier houdt de docent zicht op de voortgang van elk groepje, terwijl professionele filmmakers de leerlingen stap voor stap door het productieproces begeleiden.