In de krant: Needse jongeren maken mini-docu’s
NEEDE- Het valt nog niet mee; een documentaire maken. Toch wagen de derdejaars vmbo’ers van het Assink Lyceum Parallelweg zich eraan in het bijzondere filmproject ‘Op zoek naar Oosterse wijzen’. Leerlingen maken korte films over streekgenoten die zij bijzonder vinden. Professionele filmmakers helpen hen bij de productie. Op 25 juni vindt de première voor genodigden plaats in het theater aan de Julianastraat in Neede.
Naast interview- en filmtechnieken, doen de vmbo’ers op sociaal-maatschappelijk vlak een waardevolle ervaring op. Neem nu Boyd Morsink(15), Kai Molenveld (15) en Thijmen Nijhuis(15) uit Hengevelde, Haaksbergen en Neede. Voor hun film ‘Kind van het verzet’ spraken ze de 92-jarige Jan ’t Hoen uit Haaksbergen, die als tiener opgroeide in de Tweede Wereldoorlog en het bombardement van Enschede meemaakte.
De lessen documentaire maken zijn onderdeel van de examenmodule ‘Multimediaal product maken’ binnen het vmbo-profiel Dienstverlening & Producten. Niet alleen het ‘film maken’ op zich is een leerdoel. Ook samenwerken, organiseren en communiceren spelen een grote rol in de lessenreeks. Het filmproject is een samenwerking tussen de methode Minikronieken en het Assink Lyceum en mogelijk door het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Tot nog toe was de Minikronieken methode vooral bestemd voor volwassenen. Doel van de cursus is om deelnemers en publiek te inspireren door bijzondere levensverhalen te verfilmen. Oprichtster en methodeschrijfster Masja de Roy probeert samen met het Assink Lyceum de methodiek nu ook bij jongeren te laten aansluiten en toegankelijk te maken voor toepassing in het onderwijs.
Het concept past bij de visie van het Assink om Talentgericht onderwijs te bieden. De vmbo-locatie in Neede werkt binnen het profiel Dienstverlening & Producten op projectmatige basis. Dat betekent dat leerlingen een aantal weken (samen)werken aan één (grote) opdracht. Daarbij is het bedoeling de ‘praktijk’ zoveel mogelijk ín de school halen en de leerlingen zoveel mogelijk buiten de school te laten leren. Eerder dit jaar organiseerde het profiel al het ondernemersproject Dragons’ Den voor de vierdejaars en het project Stylish Dining.