Voel je Thuis

Minikronieken – Voel je Thuis is een project voor en door huurders van Woningcorporatie Domijn.
Dit project liep van januari tot en met april 2018.

 

Inwoners van Enschede, Haaksbergen en Losser maken filmportretten over buurtgenoten die zich thuis voelen in het huis en de buurt waar ze wonen. In totaal zijn er 12 films gemaakt, zie de pagina Overzicht films – Voel je Thuis.

 

De première van deze Minikronieken was op 29 april 2018 in de Performance Factory in Enschede.

Deelnemers en docenten Minikronieken 'Voel je Thuis'

Les 1: Over verhaalsopbouw en beeldkaders

Cursusdag één stond in het teken van kennismaken met elkaar en de docenten. Tijdens deze dag hebben de cursisten een en ander geleerd over de opbouw van een film: het belang van de volgorde waarin onderdelen van het verhaal worden verteld. De cursisten moesten zelf ook voor de camera plaatsnemen om te ervaren hoe het is om gefilmd te worden. Verder zijn tips en tricks gegeven over manieren om tekst en beeld te combineren om spanning op te bouwen en nieuwsgierigheid op te wekken. Tijdens de eerste cursusdag hebben de cursisten verschillende opdrachten uitgevoerd, waaronder het toepassen van beeldkaders. Ze kregen de opdracht om foto’s en een video-opname van een 1-minuut interview van elkaar te maken en daarbij gebruik te maken van verschillende beeldkaders. Aan het eind van de cursusdag kregen de cursisten huiswerk, dat ze moesten voorbereiden voor de tweede cursusdag.

Les 2: De 6 W’s en een rode draad

Op naar de tweede cursusdag! De groep fanatieke cursisten zit om 9.00 uur weer klaar om van alles te leren over interviewvaardigheden. Bijvoorbeeld de soorten vragen die je kunt stellen om een beeld te vormen van wat de geïnterviewde vertelt, aan de hand van de ‘6 W’s’. Dit zijn zes vragen waarbij je begint met waarneembare feiten, waarna je geleidelijk doorvraagt naar overtuigingen, waarden en emoties. De filmers kunnen dit ook gebruiken als ezelsbruggetje om een rode draad in iemands leven te herkennen. Tijdens de les werd deze tactiek geoefend en kregen de cursisten feedback van docent Masja. Een andere techniek die ze deze les leerden is het ‘spiegelen’ met woorden, en het gebruik van een synopsis (het beschrijven van gebeurtenissen die een wending betekenden in het leven van de geïnterviewde aan de hand van een schema).

Les 3: Videomontage

Na het leren van beeldkaders, interviewtechnieken en verschillende handige tips zijn de cursisten op cursusdag drie aangekomen bij het monteren van de video op een computer. Hierbij maken de zij gebruik van verschillende programma’s; sommige zijn gratis, andere kun je voor een bepaald bedrag aanschaffen. In een montage programma kun je bijvoorbeeld beelden in een bepaalde volgorde plaatsen en korter maken, geluid achter de tijdlijn plaatsen en zelfs gebruik maken van ondertiteling! Ook tijdens deze les hebben de cursisten opdrachten uitgevoerd, zoals de oefening ‘monteren van een interview’: een stuk interview plaatsen met telkens 2 à 5 seconden tussen verschillende stukjes. Hiertussen plaats je dan 2 à 3 verschillende ‘shots’ in verschillende beeld-uitsnedes (close-up, medium, totaal), die samen een klein beeldverhaaltje vormen.

Les 4: De spanningsboog

Cursusdag vier ging om de verhaallijn en de spanningsboog. Hoe wek je nieuwsgierigheid op bij de kijker en hoe kun je de kijker in eerste instantie op een verkeerd been zetten, om hem daarna te verrassen met een onverwachte wending? De cursisten hebben tijdens deze dag verschillende opdrachten moeten uitvoeren: het vertellen van een verhaal met slechts 5 foto’s, en een shotlist maken van hun verhaal. Wat is een shotlist? Dit is een lijst met alle beelden die je wilt maken. Je kunt per beeld aangeven vanuit welke hoek dit is gefilmd, wat voor beeldkader je gebruikt, welk geluid je hierbij wil. Met een shotlist maak je voor jezelf overzichtelijk in welke volgorde je jouw film wil monteren. Ook na afloop van deze les kregen de cursisten huiswerk mee: het afmaken van je shotlist die je meeneemt naar de filmopnames.

Op de laatste cursusdag monteren de deelnemers de aanvullende beelden bij hun interview op het tweede videospoor. Hoe maak je goede overgangen, waar moet je op letten en wat moet je wel doen of juist niet? Wat is het juiste geluid of de juiste muziek als achtergrond om een gewenst effect bij de kijker te krijgen?

Na deze laatste cursusdag is de filmer klaar om zelfstandig het portret van zijn of haar verteller te monteren, inclusief geluid en muziek. De cursisten hebben tijdens en na de cursus in totaal 3 coaching momenten gehad met hun docenten: voor een scherp oog, voor hulp, en voor ideeën. Op 13 april is de deadline voor de cursisten voor hun ruwe montages, daarna kunnen ze met behulp van de docenten de montages afronden en zijn ze klaar om getoond te worden op de première!

Filmcursus – Voel je Thuis

Een film over jou?

In deze cursus ga je een korte film maken over het leven van iemand uit jouw buurt. In 5 trainingsdagen leer je interview- en filmtechnieken en monteren op de computer. Je werkt met je eigen smartphone of camera en we hebben een camera te leen. DEELNAME IS GRATIS.

Wil jij als huurder van Domijn een film over jouw leven, waarin je vertelt hoe je je thuis voelt in je huis en in je buurt? En vind je het goed dat jouw film wordt vertoond in het openbaar en op internet? Verteller ben je als je gefilmd wilt worden. Je doet dus niet mee aan de trainingen. DEELNAME IS GRATIS